Hantera användare

När du har ett webbplatsnätverk som använder multisite-alternativet hanteras användarna på ett lite annorlunda sätt.

Användare tillhör hela nätverket medan behörigheter ges för varje webbplats. Detta innebär att en användare kan dela samma inloggningsuppgifter på flera webbplatser, samtidigt som den har olika åtkomstnivåer för varje webbplats.

En användare kan till exempel vara administratör på webbplats A men bara ha författartillgång till webbplats B och ingen tillgång alls till webbplats C. Endast webbplatser som du har tillgång till visas i snabbväxlaren för webbplatser.

Allt detta innebär att det finns två sätt att hantera användare:

  • På nätverksnivå som superadministratör.
  • På platsnivå

Användarhantering på nätverksnivå

Som superadministratör med tillgång till nätverksadministratören kan du hantera huvudgruppen av användare genom att gå in under rubriken Users i navigeringsfältet.

På den här skärmen visas en lista över alla användare. Du kan filtrera denna efter roll. Du ser också en sammanfattning av vilka webbplatser de har tillgång till.

Även om du kan lägga till användare från avsnittet Lägg till nya här, rekommenderar vi att du lägger till nya användare på en specifik webbplats istället.

Ge en användare superadministratörsrättigheter

Om du vill ge en användare superadministratörsrättigheter för nätverket öppnar du önskad användare från användarlistan.

Du hittar en kryssruta på användarprofilens sida ”Ge den här användaren superadministratörsrättigheter för nätverket.”. Markera denna och spara användaren. De kommer nu att ha tillgång till nätverksadministratören samt till alla webbplatser.

Inga webbplatser visas i snabbväxlaren för webbplatser?

Superadministratörer har administratörsbehörighet till alla webbplatser i nätverket, men alla webbplatser visas inte automatiskt i snabbväxlaren för webbplatser under ”Mina webbplatser”. För att en webbplats ska visas där måste användaren ha den specifika administratörsrollen för webbplatsen. Se nedan.

Kontrollera användarnas åtkomst till enskilda webbplatser

För att ge en befintlig användare tillgång till en specifik webbplats eller för att lägga till en helt ny användare är stegen desamma.

Först hittar du under Webbplatser den webbplats som du vill ge användaren åtkomst till. Klicka på den i listan för att få upp skärmen med webbplatsinformation.

Om du klickar på fliken Användare får du en lista över alla användare med behörighet för den specifika webbplatsen.

Lägg till en befintlig användare

Om du vill lägga till en befintlig användare på den här webbplatsen skriver du användarnamn eller e-postadress i rutan Användarnamn. Systemet börjar automatiskt söka efter användare när du skriver. Välj rätt användare i listan.

Välj sedan vilken roll du vill att användaren ska ha och avsluta med att klicka på knappen Lägg till användare.

Användaren kommer nu att ha tillgång till webbplatsen och den kommer också att visas i webbplatsomkopplaren.

Lägg till en ny användare

Om du vill lägga till någon som inte redan har tillgång till någon webbplats vill du lägga till en ny användare.

Observera att om en person har tillgång till en annan webbplats i nätverket vill du lägga till en befintlig användare (ovan).

Som användarnamn rekommenderar vi att du använder personens förnamn och efternamn i ett ord med små bokstäver (John Doe => johndoe). Användaren behöver dock inte komma ihåg detta, eftersom de kan logga in med sin e-postadress.

Kontrollera att e-postadressen är korrekt. Ett bekräftelsemail kommer att skickas till användaren där de måste bekräfta sin e-postadress och ange ett lösenord.

Tips: Använd en lösenordshanterare

Om du inte redan har en app för lösenordshantering rekommenderar vi starkt 1Password. Den har gjort våra liv enklare i ett decennium.

Slutligen väljer du vilken åtkomstnivå de behöver på webbplatsen och klickar på Lägg till ny användare under fälten.

Användaren kommer nu att ha tillgång till webbplatsen och den kommer också att visas i webbplatsväxlaren.